16 October 2011

Kisah Hati

Ini kisah sekeping hati yang berkali-kali diuji
Takkan bercahaya pelangi sebelum hujan
Takkan bersinar indah bintang-bintang
Tanpa gelap malam

...Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhan-Nya dan meninggalkan larangan-Nya) nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (daripada perkara yang menyusahkannya). Dan memberinya rezeki daripada jalan yang tidak terlintas di hatinya..
(ath-Thalaaq : 2-3)

Sejak-sejak ni, inilah ayat yang menjadi peneman diri, yang jadi penguat diri untuk terus gagah dalam melangkah. Life is so hard kan? Memang betul la hidup ini takkan pernah sunyi dari ujian. Dan bagi saya sendiri..setiap kali ditimpa ujian tak mudah untuk kita terus bertahan dan terus kuat untuk hadapinya. Sampai rasa macam the whole world befalls upon us. Mungkin juga sampai kita rasa "i hate life!"..."life is unfair".. Tapi bila diri ini diajak bermuhasabah balik, barulah tersedar. Kita ni cuma pelakon atas pentas dunia ni. Kita sekadar menuruti segala kehendak takdir. Apabila kita rasa kita macam berupaya mengawal takdir sendiri, saat itulah takdir menunjukkan Dia yang lebih berkuasa. Dia juga yang padaNya kita bergantung sepenuhnya, meminta bantuan saat kita sendiri rasa macam nak putus nyawa. Semakain berat ujian itu, semakin kuat pergantungan kita pada Dia. Dan akhirnya janji Allah itu pasti ! Jalan keluar untuk kita dibukakan seluas-luasnya. Tak dinafikan, kadang-kadang diri ini sendiri rasa terlalu lemah, tak mampu nak terus melangkah lagi. Tapi hakikatnya, memang kita akan rasa lemah, sebab kita diuji pada titik lemah kita. Sampai kita rasa its's the end of the world. Sampai dah tak boleh nak bernafas. Tapi afterwards, we're much  stronger than before to face this life. Trust me, you can't have happiness without pain, you can never have beautiful rainbows without rain..Allah tu tak suruh kita menyukai hidup, Dia cuma minta kita mencintai-Nya dan semuanya bakal jadi indah. 

Mentari..terima kasih untuk cahaya itu :)



2 comments:

  1. ujian datang untuk menunjukkan keagungan tuhan dan kerendahan hamba..bila kita di uji kita akan kembali memohon dan bergantung kepadaNya padahal sebelumnya kita begitu angkuh dan lupa kepadaNya..

    ReplyDelete
  2. cucilah kotornya pakaian agama kalia dengan air taubat,istiqamah dan hati yang ikhlas.harumkanlah pakaian itu dengan haruman makrifat
    -Abdul Qadir al-Jailani-

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...