30 October 2011

INDIA - Tanah Perjuanganku


Dengan nama Allah yang Maha Pengasih , Maha Penyayang



Alhamdulillah...alhamdulillah..alhamdulillah...segala puji bagi Mu ya Allah pemilik hati-hati kami..Kau mengujiku dengan cubaan halangan juga ujian yang tak pernah putus-putus demi melihat sejauh mana nilai imanku selama aku mengucap kalimah syahadah pada Mu..ya Allah setulusnya aku bersyukur dengan pemberian rezeki kurniaan nikmat Mu pada ku..ku sujud..ku mohon Kau limpahkan juga kurnia Mu pada insan-insan yang aku sayangi...Terima kasih Allah! 

By the end of this night genaplah sebulan aku merantau di negeri orang-India.Ceritanya tak lah sepanjang siri "Bawang Putih Bawang Merah"..juga tak lah seindah hiasan "1001 Malam" yang mengisi slot-slot bed time stories.Cerita aku cuma pengalaman..perjalanan hidup seorang student merangkap anak juga hamba pada Penciptanya...

Sesungguhnya Allah telah berjanji atas nama makhluk-Nya; masa bahawa dengan MASA manusia berada dalam keadaan RUGI kecuali insan-insan yang beriman..terasa bagai baru semalam aku membuka langkah setiap hari ke tadika melalui jalan-jalan sempit...meredah lorong-lorong celahan rumah-rumah orang.At that time jiranku itulah guruku..Allahyarham Ustaz Sirat (i'm not sure about the spelling,sorry:al-Fatihah)..ya setiap hari dengan angan juga cita yang entah ke mana tujuannya higgalah tiba detik kini.The moment when I opened my eyes from a deep sleep..just now..aku buka mata dengan penuh kesedaran.Subhanallah...pernah aku berangan to become a doctor suatu masa dulu and now He give me a chance.Here in India..a land which I'm believe where most of us will not have ever be imagine to live...

Indahnya Bumi ciptaan Ilahi


Sayang-itu yang aku bawa ke bumi asing ini.Kasih sayang aku pada keluarga..pada negara yang banyak mendidik diri ini melakar memori dan ilmu dalam hidup...dan yang paling penting sayangku pada agama Allah SWT..diri Islamku yang ku bawa menguatkan SAYANG ini juga tekad untuk terus melangkah berjaya dunia dan akhirat.

Pertama kali aku melangkah ke lapangan terbang..ya Allah inilah jalanku.Titisan air mata ibu sayu mengiringi pemergianku..buat aku terus kuat dengan pegangan hidupku.Aku ke sana dengan harapan!

"dan mereka tidak akan mempunyai pelindung yang dapat menolong mereka selain Allah.Barang siapa dibiarkan sesat oleh Allah tidak akan ada jalan keluar baginya(untuk mendapat petunjuk)" 
asy-Syura;46

Sesungguhnya aku teruskan tarbiah diri ini dengan harapan untuk peroleh redha-Nya..banyak yang aku sempat aku kaut dan rasai sepanjang sebulan di perantauan ini..pahit manis tawa duka susah senang aku telan dengan hati yang lapang.The way we look on something might be slightly change when we think with the positive part of cerebellum..nerve impulses will never go astray from its path but the wind of syaitan is there..together with nafsu..the moment where our faith been discover by ourselves!


Nurani memujuk ingin di cerita segala macam pengalaman yang telah aku lalui di sini tapi rasanya cukuplah ini sebagai pembuka agenda aku yang never ended..insyaAlah ta'ruf aku dengan bumi India will be a continuous process since it is such a big nation with variety of culture..diversity of nature!



Tak perlu aku coretkan kerna ia hanya akan terpahat di hati...




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...