8 December 2011

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih,Maha Penyayang




Aku mulakan dengan sepotong ayat keramat :

"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.Dia mendapat (pahala) dari (kebajikan) yang dikerjakannya dan dia mendapat (siksa)  dari (kejahatan) yang diperbuatnya.(Mereka berdoa), "Ya Tuhan kami,janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami kami melakukan kesalahan.Ya Tuhan kami,janganlah Engkau bebani kami dengan beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami.Ya Tuhan kami,janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tidak sanggup kami memikulnya.Maafkanlah kami,ampunilah kami,dan rahmatilah kami.Engkaulah pelindung kami,maka tolonglah kami menghadapi orang-orang kafir." (al-Baqarah : 286)

Here is the last verse from the longest surah in Kitabullah.Is there any significance regarding this fact???

For sure YES IT IS ! Hari ini aku mengakui dengan seluruh jiwa aku yang di dalamnya milik Sang Pencipta  bahawa tiada yang lebih sempurna perancangannya dari-Mu ya Allah.Tika ini air mata aku deras mengalir membasahi pipi yang sudah sekian lama tandus dengan pengharapan kepada-Mu.Tiada apa lagi yang mampu menahan sebak yang aku rasai..hati yang lemah tidak berdaya menerima dugaan yang bertimpa-timpa.

Aku redha...

Memori masa lalu itu sejarah..apa yang akan berlaku itu perancangan.Aku meniti semula masa-masa kelamku yang hitam lagi menyesatkan.Nah tiada langsung Cahaya..gelap gelita hingga tiba hari itu.Kau kurniakan aku sebuah jalan yang tampak kecil namun cukup terang untuk aku laluinya.Perlahan aku berjalan..meninggalkan bayang-banyang gelap di sana.Sungguh dalam pada itu aku masih juga mencari-cari sesuatu..aku tak mahu keseorangan.

Aku..keluargaku..kamu & dia...

Teringat kembali doa seorang teman, "Ya Allah..indahkanlah kehidupan kami dengan kerinduan terhadap nasihat & jadikanlah diri kami menjadi peribadi yang menjadi nasihat.Engkaulah pembuka setiap hati & penutup setiap kalbu". Aminn ya Allah...aku serahkan segalanya pada-Mu.


-titipkan doa buat aku-

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...